Monday 11 April 2016

SURABAYA - DAY 1

Di hari pertama ni tak banyak benda yang boleh diperkatakan sabab aku sampai pon dah pkul 10pm waktu Surabaya. Dah nama pon short vacation kan. Di pagi hari aku masih bekerja. Gila kentang kan? Sebabnya flight lewat. Dalam pukul 7 baru flight departure. So amik half day kerja je.

Sampai di KLIA2 pon tak adalah sesak macam di pagi hari. Sebab flight time mcm ni dah kurang. Ada pon domestic flight je.
 
Muka orang kebosanan tunggu flight.
**orang belakang usha2 ape hal?#@$%

Perjalan ke Surabaya agak lama sikit dalam kurang 2 jam lebih kalau tak silap. Sebab kedudukan Surabaya ni terletak di bahagian Timur kepulau Jawa. Surabaya ni berjirankan Yogjakarta. Kami dah g pon tahun lepas. Hehe

Dalam flight xde buat ape pon. Tidur je. Cuma 1 benda je aku nk cerita yang kurang enak. Masa ngah tunggu ni. Tiba-tiba datangla segerombolan warga Indonesia. Diorang ni rupa-rupanya transit dari Mekah dan baru lepas mengerjakan ibadah Umrah. Insaf sekejap. Jam pon dah 7 lebih, Masanya, Maka, masukla ke perut kapal terbang AirAsia. Blurpp. Damn...Bau yang kurang enak.. Arrrgghhh.
Masa tu aku tengok ada sorg pramugari ni asyik hembus nafas je. Sah2 dia pon bau jugak ape yang aku bau. Huuu.

Wife aku dah tak tahan dah. Risau je aku takut dia termuntah. Tau la perempuan. Pantang bau busuk sikit. Last2 dia tutop hidung pkai tudung dan tido. Satle masalah.

Setelah 2 jam lebih maka, berlabuhla kapal terbang aku tadi di Juanda International Airport kalau tak silap. T3 terminal baru untuk international. Kalau domestic T1 dan T2 kot. Untuk day 1 ni aku tak amik supir pon sebab dah malam. So aku guna taxi airport je. Tak takut kena tipu ke? Tak. Sebab ni bukan supir2 yang bersepah tu. Ni amik taxi yang guna coupon. Macam biasalah, langkah je keluar berkurumun orang macam ada pesta. Oleh kerana aku dah goole maps dlu kat mana lokasi tiket taxi ni so aku jalan ke arah tempat di tuju.

Aku apa2 aku dah stanby awal. Sng.

Ihsan google.maps. 

Korang keluar je amik beg, jalan straight dan lihat kri. Byk. Korang pilih. Sini pkai coupon so harga dah net. Bayar pon kat sni je. Xpayah bayar dkat driver taxi k.

Ni nak cte sikit.Aku ngat kt Indon ni nak la naik teksi kereta indon. Vios ke ape ke. Sekali dia bagi kereta aku Saga FLX da. Mcam naik kereta sendiri je. Adeh. Tapi naik jla. Ni 1lagi. Aku ingat 100% xde cas apa lagi dah. Sekali mase dalam kereta nk kua airport,  time lalu kaunter tiket byar parking boleh lak dia mintak aku. Aku tanya balik, tak termasuk dalam coupon tadi ke. Dia kata tak. Dahla minta 5k Rupiah. Aku bagi la 5K. Bila masa bayar tu, rupanya 4500 IDR je. Balance tak bagi aku pon. Memanglah amoun nye kecik. Tapi nampak sangt tak jujurnya. Hiash.

Dah tu tiba2 dia on meter lak. Ape hal orang tua ni. Aku dah bayar okeh. Knapa ko buka meter? Dalam hati risau gak. Tapi bile dah smpai xde ape pon. Sekadar perhiasan kot. Selang 30minit maka sampailah aku di Hotel. Hotel ni included under AirAsiago. Mengenangkn nak murah, tak kisah pon hotel area mane dan brape bintang, Janji ada wifi dan tempat tido.

Di Surabaya ni aku tinggal kat High Point Service Apartment. Tengok review ok la. Hotel ni tgk gambo bukan main lawo lagi, Masuk dalam, dah lama sebenarnye hotel ni. Kesan cat pon dah banyak tanggal. Aku pilih ni sebab ada swimming pool. Tapi tak sempat mandi pon. Damn.


**Gambar ihsan google. Kalau gambar hotel asyik lupa je.

Sampai je hotel, 1st cari makan dulu. Lapo kot. Dah makan tu aku g cari market jap. Biasalah, cari air dan jajan2 untuk dikunyah dimalam hari. Kot2 tangah malam lapo ke apa ke. Mase ke market tu aku jumpa sesuatu yang unik. Aku jumpa air cap badak dalam bentuk tin. Xpelik ke? Kalau kat Malaysia kan semuanya dalam botol. Ni dalam tin brother. Bini aku punya menemuan lagi best. Dia jumpa air cap badak dalam tin gergasi. Hahaha. Power ko. Ni confirm sejuk punya.


oK. Sampai di sni jer. Jom sambung SURABAYA DAY - 2

No comments:

Post a Comment